Ննգիջան գյուղատեղի, Սուրբ Գաբրիել և Միքայել հրեշտակապետաց եկեղեցի
Գտնվում է Պատմական Մեծ Հայքի Արցախ աշխարհի Մուխանք գավառի (հետագայում՝ Վարանդայի մելիքություն), մինչև 2023թ․՝ Արցախի Հանրապետության Մարտունու շրջանի Ննգի գյուղում։
Եկեղեցին կառուցվել է 1895 թվականին։
20-րդ դարի սկզբին Ննգիջան գյուղն ամբողջապես լքվել է։
Խորհրդային տարիներին գյուղատեղին վերածվել է անասնապահական տնտեսության, եկեղեցին չի գործել։
Անկախության տարիներին եկեղեցին չի վերանորոգվել, սակայն բնակչության համար
շարունակել է լինել սրբատեղի մինչև 2023 թվականի սեպտեմբերը։
Սուրբ Գաբրիել և Միքայել հրեշտակապետաց եկեղեցին գտնվում է Ննգիջան գյուղտեղիի հարավ-արևելյան եզրին՝ հրվանդանի վրա։
Բանահավաք, ազգագրագետ Մակար եպիսկոպոս Բարխուդարյանցը նշում է, որ Ննգի
գյուղի բնակիչները, տեղափոխվելով այստեղ՝ Ենկիջան, նոր եկեղեցի են կառուցում՝ Գալուստ Գաբրիելյանի միջոցներով։
Քահանան գալիս էր Ննգի գյուղից:
Եկեղեցու մուտքի բարավորին փորագրված է շինարարական արձանագրությունը․
«Յիշատակ․ Անուանեալ Գաբրիյէլ եւ Միխայէլ հրեշտակապետի | 1895 | Սուրբ եկեղեցիս
կառուցեալ ծախիւք ․․․ Գալուստ Գաբրիյէլենց Իսրայէլեանց»։
Կառուցված է տափարակի անմիջապես եզրի թեքադիր լանջին՝ օգտագործելով տեղանքի
թեքությունը, ինչի արդյունքում հյուսիսային պատը գրեթե ամբողջապես ձուլված է ժայռին։
Միակ մուտքը բացված է հարավային ճակատի արևմտյան կողմից։
Լուսավորվել է արևելյան և հարավային ճակատներից բացվող երկու ուղղանկյուն
լուսամուտներով, որոնցից հարավայինը ունի մեծ չափեր։
Եկեղեցու թաղածածկի արևմտյան հատվածը փլված է։
Եկեղեցին ուղղանկյուն հատակագծով միանավ սրահ է։
Շինությունը հիմնականում կառուցվել է անմշակ քարերով։
Սրբատաշ քարերով են երիզված պատերի անկյունները, մուտքի և լուսամուտների շրջանակները, ինչպես նաև կամարները։
Թաղակապ ծածկը հենված է հյուսիսային և հարավային պատերի երկու զույգ որմնասյուների և նրանցից շարունակվող կամարների վրա։
Արևելյան կողմում կիսաշրջանաձև խորանն է, որի հյուսիսային և հարավային պատերին
կան երկու փոքրիկ ուղղանկյուն խորշեր։
Հյուսիսային պատին՝ խորանին կից, առանձնանում է մկրտության ավազանը՝ հետաքրքիր
գեղարվեստական հարդարանքով:
Ուշագրավ է արտաքուստ շրջանաձև, ներքուստ խաչաձև գուռը, որը կերտված է մեկ
ամբողջական քարից և վերնամասը կիսով չափ դուրս է գալիս պատի հարթությունից։
Ավազանախորշը պսակված է անսովոր մշակմամբ գեղեցիկ կամարակապ շրջանակով։
Կամարի վերնամասին ընդհանուր հորինվածքին ուղղաձիգ ակոսով միացված է
ուղղանկյուն քարե շրջանակ, որը, ամենայն հավանականությամբ, նախատեսված է եղել
նվիրատվական արձանագրություն համար։
Ավազանի շրջանակի աջ հատվածում խաչաքանդակ է։
Բազմազան հորինվածքներով նման խաչաքանդակներ զարդարում են եկեղեցու խորանի
որմնախորշերի վերնամասերը, ինչպես նաև որմնասյուները և խորանի անկյունները։
Ավազանախորշի մեջ՝ խորքում, փորված է փոքրիկ կիսակամար շրջանակով խորշ,
որը հավանաբար նախատեսված է եղել սրբապատկեր կամ խաչաքանդակ ագուցելու համար։
Եկեղեցու հատակը լցված է հողով և փլված թաղածածկի քարերով, ինչի պատճառով չեն
երևում բեմի բարձրությունը և այլ մանրամասներ։
Բնակավայրի և եկեղեցու մասին հիշատակում է Մակար եպիսկոպոս Բարխուդարյանցն իր «Արցախ» աշխատության մեջ։
Հուշարձանին անդրադարձել են նաև Շահեն Մկրտչյանը
«Լեռնային Ղարաբաղի պատմա-ճարտարապետական հուշարձանները» գրքում,
Վահրամ Բալայանը՝ «Արցախի Հանրապետության բնակավայրերի պատմության ուրվագծերում»։
Ընդհանուր առմամբ՝ եկեղեցու հարդարանքը զուսպ է, առանձնանում են խորանի պատերին,
մկրտարանի կամարին ու սյուների վրա քանդակված փոքր չափերի խաչապատկերները։