“Արտակարգ դրության իրավական ռեժիմի մասին” օրենքը կապահովագրի՞, թե խնդիրներ կստեղծի
Խորհրդարանն այս տարվա առաջին քառօրյայում 64 կողմ, 7 ձեռնպահ, 0 դեմ ձայների հարաբերակցությամբ առաջին ընթերցմամբ ընդունեց “Արտակարգ դրության իրավական ռեժիմի մասին” ՀՀ օրենքի նախագիծը, որով սահմանվում է, թե ինչ է իրենից ներկայացնում արտակարգ ռեժիմը, ինչ սահմանափակումներ կարող են լինել այս դեպքում, ինչպես է հաստատվում, փոփոխվում եւ դադարեցվում այն:
Henaran.am-ը տեղեկացրել էր, որ օրինագիծը ենթադրում է նաեւ պաշտպանական ուժերի օգտագործում արտակարգ ռեժիմի ժամանակ եւ սահմանում է , թե որ դեպքում եւ ինչպես պետք է օգտագործվեն զինված ուժերը: Այս դրույթը պատգամավորների կողմից բուռն քննարկվել է, անգամ որակվել հակասահմանադրական:
Henaran.am-ը նախագծի վիճահարույց դրույթի շուրջ զրուցել է արդարադատության նախարարի առաջին տեղակալ Գրիգոր Մուրադյանի հետ:
–Պարոն Մուրադյան, կառավարության ներկայացրած նախագիծը խորհրդարանում քննարկման ժամանակ հակասահմանադրական որակվեց:
-Ես, մեղմ մասած, չեմ կիսում այդ հայտարարությունը, որովհետեւ բոլոր զարգացած երկրներում բանակի ներգրավումը թույլատրելի է այն դեպքում, երբ այլ կերպ հնարավոր չէ հաստատել սահմանադրական կարգը կամ վերացնել սահմանադրական կարգին սպառնացող վտանգները:
Մեր նախագծում խոսքը այն մասին է, որ բանակի ներգրավումը հնարավոր է միայն այն դեպքում, երբ ոստիկանության եւ ազգային անվտանգության ուժերով սահմանադրական կարգին սպառնացող վտանգները չեզոքացնել հնարավոր չէ:
Այսինքն, սահմանվում է բանակի ներգրավման սուբսիդիարության սկզբունքը: Սա չափազանց կարեւոր երաշխիք է, որպեսզի բանակը օգտագործվի միայն Սահմանադրությամբ սահմանված նպատակներին համապատասխան:
–Բայց ՀՀ Սահմանադրութունը /8.2-րդ հոդվածը/ հստակ նշում է, որ զինված ուժերը քաղաքական հարցերում պահպանում են չեզոքություն եւ գտնվում են քաղաքացիական վերահսկողության ներքո:
-Ըստ Սահմանադրության, բանակը կարող է ներգրավվել, որպեսզի ապահովվի պետության տարածքային ամբողջականությունը, սահմանների պաշտպանությունը նաեւ պետության անվտանգությունը: Անվտանգությունը ունի ներքին եւ արտաքին բաղադրիչ:
Ներքին անվտանգության տեսանկյունից սահմանադրական կարգին սպառնացող վտանգները չեզոքացնելու համար, եթե այլ կերպ հնարավոր չէ, միանշանակ բանակը կարող է ներգրավվել, բայց բանակի ներգրավումը ենթադրում է, որ այն գործելու է որպես դե ֆակտո ոստիկանություն: Օրինագիծն այստեղ բացառում է որեւէ հնարավորություն, որպեսզի բանակն օգտագործվի ինչ-որ քաղաքական նկատառումներով:
–Ինչպե՞ս պետք է որոշվի, արդարացվա՞ծ է արդյոք ԶՈւ ներգրավումը:
-Սահմանադրությունը սահմանում է մի շարք երաշխիքներ բանակի օգտագործման առնչությամբ, եւ ընդհանրապես, արտակարգ դրության իրավական ռեժիմի ժամանակ: Առաջինը այն է, որ հանրապետության նախագահը պետք է խորհրդակցի ԱԺ նախագահի եւ հանրապետության վարչապետի, այսինքն, քաղաքական մեծամասնսնությունը ներկայացնող պաշտոնատար անձանց հետ:
Երկրորդ, ըստ օրինագծի, նա որոշումը պետք է ընդունի ինքնուրույն, սակայն, դրանից հետո որոշումն անհապաղ ուղարկվում է ԱԺ-ի քննարկմանը, որը որոշում է, արդյոք պետք է չեղյալ հայտարարել արտակարգ ռեժիմի առնչությամբ առանձին միջոցառումների իրականացումը կամ ընդհանրապես արտակարգ դրությունը չեղյալ հայտարարել: Այսինքն, այս հարցի առնչությամբ կա լիարժեք խորհրդարանական վերահսկողություն:
Բացի այս, օրինագծում մի շարք երաշխիքներ կան մարդու եւ քաղաքացու իրավունքների սահմանափակումների սահմանների տեսանկյունից` ամրագրված է համաչափության սկզբունքը , ուժի կիրառման սկզբունքները եւ տրամաբանությունը: Անգամ զինված ուժերի ներգրավման պարագայում, զինված ուժերը ուժ, հատուկ միջոցներ են կիրառում Ոստիկանական զորքերի մասին ՀՀ օրենքով սահմանված կարգով: Այս երաշխիքների ամբողջությունը թույլ է տալիս ինձ պնդել, որ ընդհակառակը, այս օրենքի ընդունումը կապահովագրի մեզ ինչ-ինչ էքսցեսներից:
-Պարոն Մուրադյան, պատգամավորները նշում են, որ նշված կանոնակարգից մի փոքր շեղումը կամ չնչին խախտումն անգամ, կարող է անկանխատեսելի հետեւանքներ ունենալ: Ի՞նչ երաշխիքներ կան, որ զինված ուժերն, այդուհանդերձ, դուրս չեն գա Ձեր նշած շրջանակներից:
-Այդ երաշխիքները լինում են օրենսդրական եւ պետք է լինեն նաեւ իրավակիրառ պրակտիկայում: Օրենքն ամրագրել է այնպիսի սկզբունքներ, որպեսզի երաշխավորի, որ իրավակիրառողներն օրենքը կկատարեն մեր Սահմանադրության տառին եւ ոգուն լիովին համապատասխան:
Ինչ վերաբերում է շեղումներին, դրանք հնարավոր են , անկախ զինված ուժերի ներգրավման հանգամանքից: Հնարավոր է, որ ոստիկանությունը, ես չեմ խոսում անգամ արտակարգ իրավիճակում, ընդհանրապես, որեւէ իրավիճակում գործի ոչ համարժեք:
Դրա համար կա դատական վերահսկողություն: Գոյություն ունի վարչական դատարան: Եթե դա հանգեցրել է հանցագործությունների կատարման, գոյություն ունի դատախազություն, այսինքն, իրավապահ եւ արդարադատության համակարգերը հենց կոչված են կանխելու այդպիսի խնդիրների առաջացումը: Ներքին զորքերի ներգրավման հետ սա ինքնին կապ չունի:
Զրուցեց` Մարիաննա Ղահրամանյանը