Ժամանակն է հրաժարվել
Անցյալ դարի իննսունական թվականներից Հայաստանի բարձրագույն կրթական համակարգի բարեփոխումները սկսվեցին բուհերում արևմտյան համալսարաններին բնորոշ որոշակի տարրերի ներդնումով և կառուցվածքային փոփոխություններով, սակայն դասավանդման մեթոդները մնացին հինը՝ պահպանելով խորհրդային դասախոսությունների անցկացման ձևը և բովանդակությունը:
Ներկայումս էլ այս հիբրիդային իրավիճակը պահպանվում է՝ իսկ դրանք իրար անհամատեղելի են և ոչ արդյունավետ: Մոտավորապես նույնն է վիճակը պետական և ոչ պետական բարձրագույն ուսումնական հաստատությունների զգալի մասում: Բուհերում ներդրված եռաստիճան ուսուցման համակարգը, գնահատման կրեդիտային համակարգը և նմանատիպ այլ փոփոխությունները դեռևս շոշափելի արդյունք չեն ապահովում և չեն նպաստում շրջանավարտների որակական մակարդակի բարձրացմանը:
Հին դասավանդման մեթոդներ ասելով նկատի ունենք այն, որ դասախոսություններում շեշտը ավելի շատ դրվում է դասախոսի միակողմանի աշխատանքի վրա, որն էլ հիմնականում մեր բուհերում ընթանում է թելադրության տեսքով և նվազագույնի է հասցված ուսանողի ակտիվությունը և ինքնուրույն աշխատանքը: Իհարկե դրա ֆորմալ բացատրությունը նույնպես կա՝ դա լաբորատոր բազայի, մասնագիտական պրակտիկայի, դասավանդմանը նպաստող ժամանակակից տեխնոլոգիական միջոցների, հայերեն լեզվով գիտական և մասնագիտական գրականության պակասն է և որոնց արդյունքում դասախոսը ստիպված է լինում այդ բացը փոխհատուցել ծավալուն դասախոսությունների միջոցով, արդյունքում գերիշխում է տեսական ուսուցումը :
Իսկ կուրսային նախագծերը, առաջադանքները և դիպլոմային աշխատանքները կամ հիմնականում խիստ կանոնակարգված են և հրահանգավորված, որի արդյունքում ուսանողները կատարում են մեծամասամբ մեխանիկական աշխատանք, կամ վերացական են, որտեղ համացանցից պատրաստի աշխատանքները «copy past»-ի միջոցով հայտնվում են դասախոսների սեղանին: Արդյունքում նորից ուսանողների մոտ թույլ է զարգանում ինքնուրույն աշխատանքը և ստեղծագործական մտածողությունը:
Խորհրդային դասավանդմանը բնորոշ առանձնահատկություններից էր այն, որ դասախոսությունների հիմքում գերիշխում էին դեդուկտիվ (արտածման) ճանաչողության մեթոդները, որն իներցիայով փոխանցվել է նաև ներկայիս հայկական դասավանդման դպրոցին: Դեդուկտիվ ճանաչողական հիմքի վրա հիմնված դասավանդման համակարգը ենթադրում է, որ դասախոսը դասի ընթացքում միանգամից ասում է «ճշմարտությունը», որտեղից էլ կատարվում են մասնավոր եզրահանգումները՝ այսինքն շարժվելով ընդհանուրից դեպի մասնավորը (փաստերը) տրամաբանությամբ: Բնականաբար այս մեթոդը ոչ բոլոր առարկաների դասընթացների համար է արդյունավետ և այստեղ պետք է զգուշորեն մոտենալ նյութը ուսանողին մատչելի դարձնելու համար:
Իսկ ամերիկյան կրթական համակարգում դասավանդման հիմքում լայնորեն կիրառվում են ինդուկտիվ (մտաեզրահանգման) ճանաչողության մեթոդները, որն ենթադում է, որ մասնավոր երևույթների և փաստերի օգնությամբ դասախոսը ուսանողների հետ համատեղ է հանգում ընդհանուրին կամ «ճշմարտությանը»: Սա նույնպես իր հերթին իր առավելություններն ու թերություններն ունի՝ և դասընթացի, և մատուցվող նյութի թեմայից կախված դասախոսը պետք է զգուշորեն ընտրի դասի վարման մարտավարությունը, շատ հաճախ նույնիսկ համադրելով այս երկու ճանաչողության մեթոդները դասընթացները կազմելիս:
Իմ կարծիքով բնագիտական և տեխնիկական դասընթացներում ավելի գերադասելի է դեդուկտիվ, իսկ տնտեսագիտական, քաղաքագիտական կամ հումանիտար դասընթացներում ավելի շատ ինդուկտիվ մեթոդների օգտագործումը, որոշ դեպքեում նաև դրանց համատեղումը:
Տարբերությունը լավ հասկանալու համար բերենք համեմատական օրինակ: Դեդուկտիվ ճանաչողության մեթոդներով ղեկավարվող դասախոսը միտքը այսպես է ձևակերպում՝ օրինակ, ներգաղթյալների թվի ավելացումը որևէ երկրում դա լավ է (կամ վատ է), որովհետև դա ունի հետևյալ օգուտնեը կամ վնասները և թվարկում է դրանք: Այստեղ դասախոսի սուբյեկտիվ կարծիքն է հնչում, որը որպես «ճշմարտություն» փոխանցում է ուսանողներին (իր եզրահանգումներով հանդերձ):
Ինդուկտիվ ճանաչողության մեթոդներին նախապատվություն տվող դասախոսը առաջարկում է ուսանողներին թվարկել այն դրական և բացասական կողմերը, որոնք կարող է ունենալ երկիրը ներգաղթյալների հոսքի մեծացումից և արդյունքում լսարանը կամ համատեղ է հասնում է որևէ եզրահանգման արդյո՞ք ներգաղթի ծավալների մեծացումը դա լավ է թե ոչ, կամ յուրաքանչյուր ուսանող ինքնուրույն է կարողանում ձևավորել իր կարծիքը:
Գաղտնիք չէ, որ խորհրդային կրթական համակարգի հիմքում ընկած են եղել գերմանական կրթական համակագի սկզբունքները, որի առանձնահատկություններից մեկն էլ այն էր, որ դասախոսը (պրոֆեսորը) ամբողջ դասաժամի ընթացքում կարդում է իր դասախոսությունը, ապա հարցերի համար հատկացված փոքր ժամանակահատվածում պատասխանում ուսանողների հարցերին:
Իսկ գործնական և լաբորատոր պարապմունքները ենթադրում են ուսանողի ավելի ակտիվ մասնակցություն դասերին: Այս համակարգը ընդհանրապես արդյունավետ է, լայն տարածում է գտել ամբողջ աշխարհում, սակայն հիմնական թերությունը այն է, որ ուսանողը դասախոսության ընթացքում երկար ժամանակ պասիվ նստելով հոգնում է և մատուցված նյութը ընկալելու աստիճանը խիստ նվազում է, դրանով նվազում է նաև դասավանդման արդյունավետությունը:
Այսօր, Հայաստանում 15-20 հոգանոց ուսանողական խմբերում դասախոսի մատուցած նյութը յուրացնում է միջինը 3-5 հոգի, իսկ այդ նյութը յուրացրած ուսանողներն իրենց հերթին ընկալում են դասախոսի հաղորդած նյութի 75-80 տոկոսը, այն էլ լավագույն դեպքում: Այսինքն, ըստ էության դասախոսը հիմնականում աշխատում է այդ 3-5 ուսանողի համար, իսկ դա վկայում է դասավանդման ցածր ադյունավետության և փոշիացվող միջոցների մասին:
Հետաքրքիր է այն, որ մոտավորապես այսպիսի վիճակագրություն է եղել նաև ամերիկյան համալսարաններում երկու տասնամյակ առաջ, որն էլ պատճառ դարձավ, որ անցած դարի իննսունականներին ամերիկացիները բարեփոխումներ իրականացնեն իրենց բարձագույն կրթական ոլորտում և արդյունքում բավականին բարելավեցին կրթության վիճակը, որը սակայն չի կարելի ասել ամերիկյան միջնակարգ կրթական համակարգի մասին:
Նրանց բարեփոխումների հիմնական նպատակները ձևակերպվեցին այսպես՝ լսարանում առավելագույն թվով ուսանողների ընդգրկում գործընթացի մեջ և ամեն ուսանողի կողմից նյութի առավելագույն յուրացում: Իսկ դա հնարավոր եղավ իրականացնել ինտերակտիվ դասավանդման եղանակների կիրառությամբ դասընթացներում:
Analysis, criticism, creativity (վերլուծություն, քննադատություն, ստեղծագործելու ունակություն) ահա սրանք են պահանջվում ուսանողից ակտիվ քննակումների ժամանակ: Արդյունքները բավականին տպավորիչ են և արդեն մեկուկես տասնամյակ է, որ եվրոպական, այդ թվում նաև գերմանական համալսարանները նույնպես անցնում են դասավանդման ամերիկյան մոդելների, այդ թվում ինտերակտիվ մեթոդների ակտիվ կիրառմանը:
Ի՞նչ են իրենցից ներկայացնում ինտերակտիվ մեթոդները: Պարզության համար բերենք օրինակներ, այսպես ամերիկյան մի համալսարանի հայտնի պրոֆեսորներից մեկը հպարտությամբ հեռուստատեսությամբ հայտարարում էր, որ իր դասաժամի 85%-ը ուսանողներն են խոսում, մնացած 15%-ը ինքը: Մեկ այլ պրոֆեսոր սիրում էր իր դասերին հրավիրել տվյալ թեմային առնչվող ոլորտի հայտնի մասնագետներին, որոնք էլ կարդում էին այդ դասախոսությունը, արդյունքում այդ պրոֆեսորի դասախոսությունների 80%-ը ներկայացնում էին տարբեր մասնագետները:
Մեկ այլ պրոֆեսոր նախընտրում էր իր դասախոսությունների ընթացքում տարբեր ֆիլմեր ցուցադրել, ապա վերջում ընթանում էր այդ ֆիլմի քննարկումը: Մեկ այլ պրոֆեսոր նախընտրում էր տարբեր թեմաներով գրքեր հանձնարարել ուսանողներին, ապա հաջորդ դասի ընթացքում այն քննարկել:
Մեկ ուրիշը նախընտրում էր լսարանը փոքր խմբերի բաժանելով խաղային իրավիճակներ ստեղծել: Իսկ այլ պրոֆեսոր պարզապես գերադասում էր ամբողջ դասին ինքը խոսել, չընդունելով ինտերակտիվ դասավանդման սկզբունքնեը: Ինձ մի ծանոթ դասախոս էլ նախընտում էր մի քանի մեթոդների համատեղումը մեկ դասախոսության ընթացքում:
Եվ այսպես այդ մեթոդները բազմազան են և հնարավոր է համակցել: Հետո հատուկ խմբակներում, ակումբներում, նաև համացանցային բլոգներում ուսանողների ակտիվ մասնակցությամբ դասախոսները քննարկում են իրենց knowhow-ները դասավանդման ոլորտներում և փորձի փոխանակում կատարում: Սակայն շատ են լինում տնային հանձնարությունները, կուրսային աշխատանքները, նաև պրակտիկանեը, այսինքն բավականին մեծ ինքնուրույն աշխատանքների տեսակարար կշիռը ամերիկյան կրթական համակագում և հակվածությունը դեպի իրական (real) ուսուցումը: Արդյունքում ուսանողների ուսուցման արդյունավետությունը բավականին մեծանում է, իսկ դա են վկայում հենց ուսանողները, գործատուները և կրթության ոլոտնեը հետազոտող այլ մասնագիտացված կառույցները:
Ամենակաևորը այն է, որ այստեղ բոլոր եղանակներն էլ ունեն իրենց լավ ու վատ կողմերը, սակայն մի դասախոսի կիրառած եղանակի հնարավոր բացասական կողմերը փակվում է մյուս մեթոդի դրական կողմերով: Այսինքն ամերիկյան համալսարանների դասավանդման մեթոդիկայի տրամաբանությունը դա դասավանդման բազմազանությունն է և դասախոսի ազատությունը, որն ինքն է որոշում, թե ինչպես պետք է ճիշտ անցկացնի իր դասը: Դա էլ իր տրամաբանությունը ունի, եթե համալսարանը դասախոսին ընդունել է աշխատանքի, ապա պետք է վստահի նրան:
Ընդունենք, որ համենայն դեպս այս դասավանդման եղանակաները ավելի նախընտելի են, քան պարզապես միակողմանի կերպով դասախոսություն կարդալը (ինչու չէ սա էլ իր բազմաթիվ դրական կողմերը ունի): Նաև սա է ենթադրում Բոլոնիայի հռչակագրի դրույթները, որին արդեն մի քանի տարի է միացել է Հայաստանը և այդ ուղիով է շարժվում ժամանակակից աշխարհը:
Արդեն ժամանակն է հրաժարվել դասախոսությունները թելադրելու հնացած ավանդույթից, պետք է լայնորեն օգտագործել Online և Distance Learning հնարավորությունները, բուհերի ինքնավարությունը այս հարթության վրա պետք է մեծացվի, պետք է խրախուսվի, որ մեր բուհերը և դասախոսները լայնորեն օգտագործեն նորագույն կրթական տեխնոլոգիաները և դասավանդման նորարարությունները, ինչու չէ ստեղծեն նաև սեփական նոր դասավանդման մեթոդները: Հենց դասավանդման բարելավումից պետք է սկսվի կրթական համակարգի առողջացումը:
Ս. Մանուկյան